7 Keajaiban Dunia Purba

Terciptanya senarai 7 Keajaiban Dunia pertama kali dikatakan bermula dengan Herodotus (sejarawan Yunani yang terkenal, 484 SM – 425 SM) dan Calimachus dari Kirene (Ketua Perpustakaan Alexandria 305-240 SM). Namun, senarai ini juga dipercayai dibuat oleh Philo dari Byzantium dan dimasukkan dalam karyanya “Di Tujuh Keajaiban” pada 225 SM.

Akhirnya, sekitar 140 SM, Antipater dari Sidon membuat kompilasi terbaru dengan menggambarkan struktur ajaib tersebut dalam sebuah puisi. Monumen yang disebutkan dalam senarai ini sebenarnya terinspirasi semata-mata daripada fahaman tentang agama, mitos dan seni dari peradaban besar kuno dunia.

Tujuh Keajaiban Dunia Kuno mencerminkan kemampuan manusia untuk mengubah alam dalam rangka untuk membina struktur yang indah yang memukau dan menginspirasi manusia. Dipercayai bahawa struktur pembinaan dari zaman klasik ini dibina sejak 2700 SM namun, sayangnya, hanya satu keajaiban yang disebutkan oleh Herodotus bertahan sampai hari ini: Piramid Agung Giza, di Mesir. Berikut adalah senarai Tujuh Keajaiban Dunia Purba:

1. Piramid Agung Giza di Mesir

piramid agung giza, spinx, piramid khufuPiramid Agung Giza atau lebih dikenali dengan Piramid Khufu dikatakan dibina pada zaman Firaun pada 2650 – 2500 sebelum masihi. Ia merupakan satu-satunya keajaiban dunia purba yang masih wujud sehingga sekarang dan merupakan salah satu tarikan pelancung dalam dunia moden sekarang. Piramid yang terletak di Giza Necropolis ini adalah hampir dengan bandar Kaherah, ibu negara Mesir

patung raksaksa rhode
Pandangan jauh Piramid Giza

sekarang.

Ini adalah bukti kebijaksanaan dan ke

sempurnaan rekabentuk senibina zaman Mesir Kuno. Ramai orang menganggap monumen ini sebagai satu tempatyang memberi sumber spiritual dan kekuatan sehinggakan ada yang ke sana semata-mata kerana tertarik dengan sifat mistik tersebut.

2. Taman Tergantung di Babylon, Iraq

taman tergantung babylonLagenda mengatakan Raja Nebuchadnezzar membina taman ini untuk menyenangkan dan menggembirakan hati isterinya, Amytis. Terdapat banyak teres-teres yang indah dan bunga-bungaan yang cantik serta pepohon menghiasi istana Raja Nebuchadnezzar di Kota Babel tersebut.

Taman ini tersohor sebagai salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia kuno yang digambarkan oleh Herodotus, sejarawan Yunani. The oldest descriptions about the gardens were written by Greek sources like Strabo or Philo of Byzantium. Huraian dan penerangan tertua tentang taman ini ditulis oleh sumber-sumber Yunani seperti Strabo atau Philo dari Byzantium. Sejarawan ini menggambarkan kebun sebagai salah satu taman yang paling indah menawan di dunia.

3. Patung Zeus di Olympia – Yunani

patung zeus di olympiaPatung ini merupakan perwakilan ideal gaya klasik terbaik. Itu terbuat dari gading dengan plating emas.  Patung setinggi 12 meter ini dikatakan dibina oleh seorang pemahat Greek bernama Phidias. Disebabkan tiada salinan patung dibuat, sehingga kini tidak diketahui bagaimana bentuknya yang sebenar. Hanya pada abad ke-2 selepas masehi, penjelasan terperinci tentang patung ini dan takhta di mana ianya berehat dibuat oleh Pausanias, seorang pengembara.  Tambahan pula, terdapat banyak syiling Rom dan permata diukir menunjukkan patung ini adalah Zeus di Olympia.

Menurut keterangan Pausanias, patung itu diselubungi dengan pucuk zaitun dan berehat di atas takhta yang indah dari kayu aras, yang dihiasi dengan kayu hitam, emas, batu mulia dan gading. Di tangan kanannya terdapat satu Lambang Kemenangan dibuat dari gading dan emas. Di tangan kirinya pula, terdapat tongkat itu dihiasi dengan logam mulia dan helang bertengger di tongkat kuasa.  Sandal dan jubah Zeus juga dibuat daripada emas.

4. Patung Raksaksa Rhodes, Yunani

patung raksaksa rhodeKeajaiban Dunia kuno terletak di Pulau Rhodes, Greece. Ia adalah se buah patung raksasa dari gangsa, dibina pada abad ke -3 SM sebagai perwakilan dari Dewa Helios. Menurut legenda, Pulau Rhodes terkenal dengan kemajuan teknologi, terutama dengan mesin-mesin perang.  Salah satu contoh dari teknologi ini adalah Colossus Rhodes atau Patung Raksaksa Rhodes. Dipercayai bahawa patung ini adalah kira-kira sama besarnya dengan Patung Liberty di New York, yang mana penciptanya, seorang tukang patung Perancis, Auguste Bartholdi mendapat ilham daripada keajaiban patung ini.

Patung ini terletak di pintu masuk pelabuhan pulau Rhodes. Bahagian dasar Patung itu diperbuat daripada marmar putih dengan tapaknya sahaja setinggi lebih kurang 15 meter. Kaki patung tersebut diukir dengan batu dan kemudian ianya ditutupi dengan plat gangsa yang dipaku.

Kulit patung yang dibuat daripada gangsa menggunakan lepa yang mana kepingan gangsa tersebut yang dicantumkan bersama membentuk rangkaian cincin. Struktur ini bangunkan secara berperingkat dan bentuk gangsa itu dikukuhkan dengan kerangka besi dan batu.  Ada yang mengatakan bahawa Patung Raksaksa Rhode ini adalah setinggi 110 kaki (33 m) ketinggian ketika selesai.

5. Rumah Api Alexanderia, Mesir

rumah api alexanderia mesirRumah Api ini terletak di Pulau Pharaos, di luar pantai Alexandaria/Iskandariah, Mesir. Rumah Api ini membantu pelayar-pelayar yang ingin ke bandar yang di bina oleh Alexander The Great pada masa itu. Rumah Api ini digunakan hampir 15 abad sebelum ia akhirnya musnah oleh gejala gempa bumi. Ia merupakan Keajaiban Dunia yang terakhir musnah dan merupakan salah satu ciptaan senibina kuno yang paling agung di dunia.

replika rumah api iskandariah
Replika Rumah Api Iskandariah

Rumah api ini adalah satu-satunya keajaiban dunia yang dibina atas dasar praktikal iaitu untuk membantu para pelayar zaman silam mencari pelabuhan untuk berlabuh. Ianya juga berfungsi sebagai tempat pemerhatian dan pengintipan terhadap musuh yang menghampiri pesisir pantai dengan terdapatnya dua platform pengintipan di dalamnya. Ia juga dikatakan sebagai bangunan tertinggi di dunia (selain Piramid Giza) ketika itu dengan ketinggiannya mencecah dari 100m sehingga 180m manakala apinya mampu dilihat dari sejauh 56km.

6. Makam Mausollos, Turki

mausoleum-makam-mausollosMakam terkenal dari Maussollos raja Halicarnassus dikenali sebagai Makam Maussollo, yang merupakan sebagai makam untuk satrap (gabenor tempatan) dari kerajaan Parsi dan isterinya (yang juga adiknya) dianggap oleh orang Yunani kuno sebagai salah satu Tujuh Keajaiban Dunia.

Makam itu sebuah bangunan empat segi dengan panjang sekitar 120 kaki (40 m) dan lebar 100 kaki (30 m). Makam itu dibina di atas sebuah bukit yang menghadap ke kota. Ianya dilingkungi oleh se buah patio di mana pada bahagian tengahnya terdapat satu platform batu di mana makam itu terletak. Terdapat sebuah  tangga yang indah menyusuri naik ke bahagian platform tersebut. Banyak patung-patung perlambangan tuhan-tuhan zaman kuno terdapat di situ. Setiap sudut kubur itu dijaga oleh patung-patung askar berkuda.

Pada bahagian tengah platform adalah makam itu sendiri, yang mana ianya dioerbuat daripada marmar. Ketinggian makam tersebut sekitar 140 kaki. At the center of the platform was the tomb itself, which was made of marble. Di pusat dari platform itu adalah makam itu sendiri, yang terbuat dari marmar. The Mausoleum was around 140 feet height. Makam ketinggian sekitar 140 meter. Makam itu dipenuhi dengan patung-patung yang menunjukkan adegan sejarah dan mitologi Yunani, seperti pertempuran para Centaurus dengan Lapiths atau adegan pertempuran dari mitos Amazon.

7. Kuil Artemis, Turki

kuil atau candi artemistKuil/Candi ini terletak di Ephesus, sebuah bandar Yunani purba sekitar 50 Km dari bandar Izmir, Turki. Kuil itu didedikasikan untuk Artemis, dewi Yunani, pemburu wanita yang perawan dan juga kembar kepada Apollo, yang menduduki tempat Titan Selene sebagai Dewi Bulan.

Dewa ini amat dihormati sebagai ikon pra-Yunani kuno.  Patung asli yang diwakili untuk Artemis diukir pada kayu.  Patung memiliki payudara yang banyak bagi melambangkan kesuburannya, dan bukan kepada keperawanan yang Hellenic Artemis miliki.

Candi ini dibina, musnah dan dibina berkali-kali sejak Zaman Gangsa (Bronze Age).  Tetapi candi yang disenaraikan sebagai salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia adalah projek 120 tahun yang bermula oleh Croesus dari Lydia. Antipater dari Sidon menggambarkan kuil dengan menggunakan kata-kata berikut:

“Aku telah menetapkan mata di dinding Babel tinggi yang merupakan jalan bagi kereta, dan patung Zeus oleh Alfeus, dan taman gantung, dan raksasa dari Sun , dan tenaga kerja besar piramid tinggi, dan makam luas Maussollos, tetapi ketika aku melihat rumah Artemis yang naik ke awan, keajaiban yang lain hilang keindahan masing-masing, dan aku berkata, Lo, selain Olympus, Matahari pernah terlihat pada apa pun (apapun) begitu megah “.

Pliny adalah yang menggambarkan candi dengan lebih terperinci.  Menurut keterangannya candi itu 377 kaki (115 m) panjang dan 180 kaki (55m) lebar, dengan suatu daerah tiga kali lebih besar daripada Parthenon di Athens. It was made mainly of marble and was enclosed in colonnades of 127 Ionics columns, each column was 60 feet (18 m) height. Ianya diperbuat terutama dari marmar dan tertutup dengan 127 kolum Ionics, setiap kolum adalah 60 kaki (18 m) tingginya. Candi itu selalu dikelilingi oleh para paderi (lelaki mahu pun wanita), pendeta, pemuzik, penari dan akrobat.

Kronologi Pembinaan Monumen 7 Keajaiban Dunia Purba

KeajaibanTarikhPembinaMusnahPunca
1. Piramid Giza, Mesir2650-2500 SMMesirMasih wujud
2. Taman Tergantung Babylon650 SMBabyloniaSelepas abad pertama SMGempa bumi
3. Kuil Artemis di Ephesus550 SMLydia, Parsi, Yunani Purba356 SMTerbakar
4. Berhala Zeus di Plympia435 SMYunani PurbaAntara abad ke 5 dan ke 6 MTerbakar
5. Makam Maussollos di Halicarnassus351 SMParsi, Yunani PurbaSebelum 1494MGempa bumi
6. Patung Raksasa Rhodes292-280 SMYunani Hellenistik224 SMGempa bumi
7. Rumah Api IskandariahAbd ke-3 SMMesir Hellenistik1303-1480MGempa bumi

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*