Anaconda Hijau – Ular Terbesar Di Dunia

Anaconda Hijau (Eunectes Murinus) masih termasuk keluarga Boa. Ular Amerika Selatan ini termasuk ular terbesar di dunia. Spesies dalam keluarga yang sama, Phyton, atau ular sawa mempunyai tubuh yang sangat panjang tapi dengan tubuh besarnya, anaconda hijau, nampak 2 kali lebih besar.

Anaconda Hijau membesar lebih dari 29 kaki atau 8,. meter dengan berat melebihi 550 paun atau 227kg dan diameter lebih kurang 12 inci atau 30cm. Di antara kerabat anaconda, anaconda hijaulah yang paling besar. Ukuran tubuh betinanya lebih besar daripada yang jantan. Anaconda hidup di rawa-rawa, air yang arusnya lemah, Kebanyakan dapat ditemui di lembah sungai Amazon dan Orinoco.

 Anaconda Hijau, Ular terbesar di dunia

Bentuk badannya amat sesuai dengan persekitaran di air berbanding aengan di darat. Mata dan rongga hidungnya terletak di atas kepala sehingga memudahkannya untuk menyelam dan beraktiviti di dalam air. Pada masa persenyawaan, terjadi pertandingan di antara spesies jantan untuk memperebutkan sang betina dan perkara ini terjadi selama 4 minggu.)

 Anaconda Hijau, Ular terbesar di dunia

Related posts

*

*


× nine = 54

 

Top
This site is protected by WP-CopyRightPro
Read more:
seorang yang berjaya vsseorang yang gagal
Seorang Yang Berjaya vs Seorang Yang Gagal

Tahukah anda bagaimana seseorang mampu berjaya dalam hidup dan ada yang sebaliknya, iaitu gagal dalam hidup mereka? Apakah rahsia di sebalik setiap kejayaan? Apakah ciri-ciri...

Close