Dapatkan DISKAUN 18% OFF dgn sebarang pembelian ONLINE SEMPENA HARI RAYA! KHAS utk Hari Raya Ini Shj - Gunakan kod HARIRAYA18
Dapatkan DISKAUN 18% OFF dgn sebarang pembelian ONLINE SEMPENA HARI RAYA! KHAS utk Hari Raya Ini Shj - Gunakan kod HARIRAYA18

Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

Anda sudah tentu pernah dengar lagu tradisi Negeri Terengganu, Ulek Mayang. Lagu Ulek Mayang yang bermula sebagai kaedah perubatan tradisional menjadi identiti Terengganu kerana menjadi amalan masyarakat Melayu lama sejak beratus tahun lalu. Namun amalan itu dikatakan amalan khurafat kerana menggunakan khidmat makhluk halus atau pun jin dalam mengubati seseorang pesakit.

Sekarang Ulek Mayang hanya dikaitkan sebagai persembahan kesenian tradisional yang masih aktif berkembang beberapa lokasi di Terengganu seperti Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu. Persembahan Ulek Mayang ini dimainkan dengan menggunakan Mayang Pinang. Dipercayai Mayang Pinang membangkitkan semangat. Ketika persembahan ini berlangsung pemain diiringi dengan seloka dan pantun oleh rakan yang lain. Persembahan ini dimainkan secara beramai-ramai dengan membuat bulatan dan pemegang duduk di tengah-tengah. Tidak ada muzik yang mengiringi persembahan ini.

Kini, Ulek Mayang hanya dipersembahkan sebagai hiburan semata-mata tanpa mencampur adukkan unsur khurafat dalam bacaan mantera. Malah, persembahan hanya berlangsung 10 minit berbanding antara 20 hingga 30 minit.

Ulek Mayang yang menampilkan persembahan tujuh puteri yang mengubati seorang lelaki yang terkena sampuk. Ada dua versi iaitu versi sekumpulan lelaki bermain sepak raga dan versi sekumpulan nelayan sebelum seorang daripada mereka terkena sampuk.

 

Sejarah Ulek Mayang

Mengikut catatan sejarah, tujuh puteri itu berasal dari Bukit Puteri yang sentiasa menjadi tumpuan orang kampung untuk meminta bantuan mengubati orang sakit melalui jampi, seru dan mantera. Ulek Mayang yang ada pada hari ini sudah mengalami perubahan termasuk menghapuskan unsur khurafat.

Kini, persembahan Ulek Mayang yang dimainkan sekadar untuk suka-suka saja, di mana ia melambangkan suatu pemujaan mendalam terhadap Tuan Puteri Tujuh beradik. Persembahan dimulakan dengan membaca doa dan membangkitkan asal Mayang. Mayang yang digunakan dalam persembahan ini diasap kemenyan dan disapu minyak kelapa terlebih dahulu.

Doa dan ‘bangkitan’ dilakukan untuk memohon perlindungan agar orang yang mengambil bahagian tidak ditimpa apa-apa kemalangan.

 

Lagu Ulek Mayang

ULIK MAYANG

Umbut mayang di umbut
Umbut dengan jala-jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya satu

Puteri satu berbaju serong
Puteri satu bersanggul sendeng
Puteri satu bersubang gading
Puteri satu berselendang kuning

Ulit mayang di umbut
Ulit dengan jala-jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggul sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning

Ulit mayang di umbut
Ulit dengan jala-jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya tiga

Ku tahu asal usul mu
Yang darat balik ke darat
Yang laut balik ke laut
Nasi kuning hamba sembahkan

Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala

 

Lagu dan Video Ulek Mayang

Ingin mendengar dan muat turun pelbagai versi lagu Ulek Mayang? Klik pada pautan di bawah untuk muat turun dan mendengarnya.

Lagu Asli Ulek Mayang – Versi Asal

MDgzYTZjYWM1YjIxYjdhOTAwMQ== Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

Ulek Mayang Versi Ella

MDgzYTZjYWM1YjIxYjdhOTAwMQ== Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

Ulek Mayang Versi Aishah

MDgzYTZjYWM1YjIxYjdhOTAwMQ== Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

Ulek Mayang Versi Cromok

Ulek Mayang Versi Metallurgical

MDgzYTZjYWM1YjIxYjdhOTAwMQ== Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

 

Untuk melihat persembahan tradisional Ulek Mayang, klik pada video youtube di bawah:

[vsw id="NWxUv7bv2kg" source="youtube" width="425" height="344" autoplay="no"]

 

*Sumber: Dipetik dan diolah drp pebagai sumber termasuk Bintang Popular (Berita Minggu – 15 Februari 2009, oleh Suzan Ahmad)

Dapatkan DISKAUN 18% OFF dgn sebarang pembelian ONLINE SEMPENA HARI RAYA! KHAS utk Hari Raya Ini Shj - Gunakan kod HARIRAYA18
Dapatkan DISKAUN 18% OFF dgn sebarang pembelian ONLINE SEMPENA HARI RAYA! KHAS utk Hari Raya Ini Shj - Gunakan kod HARIRAYA18

13 Comments

  1. muhamad salihin said:

    mcm mne nk cri lagu yg betol , dari puteri 1 sampai puteri 7 …

  2. atikah said:

    takut jugak. hanya berdoa paa yang maha esa. allah .s.w.t

  3. Nur' Izzati said:

    saya kalau boleh nak jumpe puteri-puteri tu….saya suke mendalami hal-hal misteri cmni..

  4. man said:

    huh..saya bace semua info hanya 4 puteri yg disebut…

  5. man said:

    kenapa lagu ulek mayang hanya sebut 4 puteri kenapa x sampai 7..?

  6. zali said:

    tumpang tanya..lirik lagu ni mmg asal drpd seorang bomoh tu ke..

  7. fendy77 said:

    lirik lagu y ad kt atas ngan lagu y dnyanyikan tu x same lah.. kt lirik lagu y d nyanyikn cume ad sebut putri 2,putri 4,putri 6 n 7 je,, mane putri1,3 n 5?? knp saya pnah dnga ad org ckp “jgn dtnya mana putri 1,3 n 5″?? teringin sngt na tw,,

*

*


+ six = 11

 

[corner-ad id=1]
Top
This site is protected by WP-CopyRightPro