Seni Membuat Komentar Pada Blog

Kemampuan untuk memberi komen pada sesebuah kiriman atau pun post merupakan satu aspek yang membuat blogging menjadi sangat menarik. Dengan ciri komentar ini, sebuah blog berubah dari ‘sekadar‘ media publikasi digital menjadi saluran media sosial dua-hala: iaitu sebuah media perbincangan. Kemampuan berkomunikasi secara dua hala inilah yang membuat blog menjadi lebih menarik dan hidup berbanding dengan laman web statik biasa.

“Within a great power, comes a great responsibility. Within a great feature, comes a great opportunity”. Meskipun tidak ada aturan tertentu tentang komentar – memberi komen dalam sebuah blog post, terdapat beberapa etika dan saranan yang sangat berguna dalam memberi sesebuah komentar pada sebuah tulisan blog. Berikut adalah saranan dan etika berkomentar dalam sesebuah blog atau laman web:

Sopan & santun

“Perlakukan orang lain sebagaimana anda ingin diperlakukan”

-Anonim-

Bersikap sopan dalam berkomentar. Bayangkan jika ada seseorang yang  bertindak tidak sopan dan terhadap anda. Sudah tentu amat membosankan sekali, malah mungkin boleh menyebabkan anda marah? Demikian juga dalam berkomentar. Blog adalah wilayah sang pemilik blog. Bersikaplah secara sopan semasa anda berada di wilayah / ‘rumah’ orang lain. Bahkan jika anda tidak sependapat dengan apa yang ditulis oleh penulis blog sekali pun, sampaikanlah dengan bahasa dan nada yang santun.

Berikan nilai kepada komentar anda

Hindari memberikan komentar yang cliche atau sekadar melepaskan batu ditangga  , contoh: “nice info!”, “good blog”  atau “hooray, aku pertama komen di sini!”. Meskipun tidak ada yang melarang anda berkomentar sekadarnya dan komentar seperti itu tetap menghibur penulis bahawa ada yang memperhatikan tulisan mereka, tapi komentar sekadarnya seperti itu kurang memiliki value atau pun nilai. Berikan value kepada komentar anda. Contoh: jika anda menyukai tulisan tersebut, sertakan juga pandangan anda mengenai topik yang dicerita dalam post tersebut. Tindakan ini akan membuat komentar anda lebih bermakna dan lebih menarik untuk ditanggapi.

Sertakan argumen anda

Sebuah tulisan blog seringkali memberikan pandangan personal si penulis, dan kita sering kali berbeza pendapat dengannya. Jika anda hendak menyanggah apa yang penulis blog sampaikan, ingat untuk selalu berikan argumen atau pandangan yang bercanggah: sertakan alasan mengapa anda memiliki pendapat yang berbeza sedemikian. Sebuah komentar yang jelas dan beralasan akan menjadi sebuah komentar lebih menarik untuk ditanggapi.

Gunakan avatar/gravatar

Kebanyakan blog menggunakan gravatar sebagai avatar komentarnya. Gravatar membuat komentar menjadi lebih bersifat manusiawi kerana ia menunjukkan avatar siapa gerangan di balik pemberi komentar, dan dengan adanya avatar tersebut sebenarnya dapat menggambarkan sedikit sebanyak tentang sifat dan peribadi seseorang. Ini boleh menyebabkan komentar anda mempunyai nilai minda dan sifat peribadi anda dan sudah tentu ianya membuat komentar anda lebih bermakna.

Gunakan nama asli atau nickname yang secara konsisten anda gunakan. Pastikan anda sentiasa anda menggunakan avatar dan nickname tersebut apabila anda mengunjungi mana-mana blog dan forum. Ini secara tidak lansung menggambarkan anda wujud dalam dunia maya ini.

Cantumkan link ke website anda

Umumnya ciri komentar memiliki 4 bahagian  untuk diisi: ruangan nama, alamat email (untuk verifikasi dan memastikan bahawa anda bukan bot spam), alamat website dan ruangan isi komentar anda. Umumnya, bahagian alamat website tidak wajib untuk diisi, namun akan lebih baik jika anda mengisi bahagian ini. Bagaimana jika anda tidak memiliki alamat website / blog? Sertakan saja alamat link menuju kepada akaun social media seperti facebook dan twitter anda. Hal ini memudahkan pemilik blog jika mereka menemukan komentar anda menarik dan ingin mengetahui lebih banyak mengenai anda.

Miliki akaun dan profail berbagai third-party commenting system

Banyak blog yang mulai menggunakan commenting system pihak ketiga seperti Disqus dan IntenseDebate. Umumnya commenting system ini menyediakan profail untuk usernya. Jadi setiap komentar anda akan diagregasi ke profail anda. Hal ini akan membuat anda lebih mudah dikenali oleh komentator lain / pemilik blog yang anda memberi komentari.

Disqus Commenting System

Begitulah  seni dan etika berkomentar yang saya ketahui. Jika anda ingin membuat tambahan atau pun pembetulan terhadap artikel, sila gunakan ruangan komentar di bawah. Terima kasih, 🙂

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

One thought on “Seni Membuat Komentar Pada Blog

  • 29/07/2011 at 8:08 pm
    Permalink

    bener banget yang agan katakan saya sering mendapatkan komentar anonim yang yang sangat tidak sopan, saya juga tidak tahu mengapa apa artikel yang saya sampaikan tidak dia sukai atau apalah
    yang jelas saya sakit banget jadi fitur anonim saya tiadakan sekarang ^^

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*