Tip Selamatkan Data Pada CD Rosak/Tergores

cd calarPada masa sekarang ini media penyimpanan data yang paling selamat, tahan lama, berkapasiti besar dan murah adalah CD (Compact Disc) dan DVD. Dengan harga DVD/CD-Writer yang amat murah sekarang, ianya the menjadi defacto kelengkapan sesebuah set komputer.

Terdapat pelbagai jenis dan jenama DVD dan CD kosong yang dijual di pasaran sekarang. Masing-masing dengan kualiti yang berbeza daripada jenama tersohor seperti Sony, Fuji dan Maxell sehinggalah kepada jenama yang entah dari mana datangnya. Odileh itu kualiti sesuatu CD/DVD kosong sebenarnya ditentukan oleh jenama dan harga. Namun, baik mahal atau murahnya harga CD/DVD kosong tersebut, ianya perlu dijaga sebaik mungkin agar tidak kotor dan tergores yang boleh menyebabkan anda akan kehilangan data semata-mata kerana tidak dapat membaca data yang disimpan pada CD/DVD tersebut.

Walaubagaimana pun peluang untuk CD/DVD itu untuk tergores, tercalar, kotor, patah dan sebagainya tetap ada. Dan kehilangan data pada cd/dvd tersebut mungkin berlaku. Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi tip dan trik bagaimana untuk menyelamatkan data pada cd/dvd yang tercalar/tergores. Banyak software-software penyelamat data, yang berbentuk freeware atau shareware berada dipasaran diantaranya seperti CD Check dari http://elpros.si/CDCheck/, Badcopy Pro dari http://www.jufsoft.com, dan CD Data Rescue dari http://www.naltech.com.

Sehebat apapun software tersebut tetap saja tergantung pada kualiti hardware. Hardware yang sangat berperanan dalam penyelamatan data pada CD/DVD adalah CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM/DVD-RW Drive itu sendiri.. Semakin baik kualiti error corection CD-ROM drive tersebut maka semakin besar peluang terselamatkannya data dari CD.

Di pasaran CD-ROM/DVD drive dijual dengan harga yang bervariasi. Biasanya harga tidak pernah menipu, harga yang tinggi biasanya memiliki kualiti terbaik dan pilihan serta idaman banyak orang, namun tidak ada salahnya anda menanyakan kepada penjual tersebut atau mencari informasi ujian dan reviu tentang beberapa CD-ROM drive dari majalah komputer atau pun secara online mengenai komputer, cd-rom mana yang memiliki error correction terbaik itulah yang anda pilih.

Dalam penyelamatan data selain ciri error correction, ciri Multispeed amat penting dan berguna. Adanya ciri Multispeed ini bertujuan supaya kecepatan maksima pemacu CD/DVD boleh diatur secara manual dengan bantuan software seperti Nero DriveSpeed yang boleh dimuat turun secara PERCUMA dari http://www.nero.com atau Http://www.cdspeed2000.com. Pengaturan kecepatan maksimal secara manual ini dapat mengoptimakan kemampuan baca CD-ROM.

Secara default kecepatan CD-ROM akan berkurang secara otomatik ketika membaca data pada cd yang tergores atau yang kurang baik dan akan bertambah setelah goresan tersebut agak banyak. Baik tidaknya pengaturan kecepatan otomatik ini bergantung pula daripada firmware CD-ROM tersebut, oleh itu update-lah CDROM anda dengan firmware terkini.

Namun daripada pengalaman penulis, CD-ROM yang memiliki error correction baik dan firmware terbaru kekadang masih belum berupaya menangani goresan pada keping CD yang sudah benar-benar rosak akibat goresan, namun dengan menurunkan kecepatan maksima CD-ROM pada kecepatan terendah (misal 4x atau 8x) hal ini kadang dapat diatasi, kerana CDROM tersebut dengan kecepatan konstan tidak otomatis naik turun.

Selain DVD/CD-ROM Drive, hardware lain yang berperanan adalah kepingan CD kosong itu sendiri. Untuk Mengetahui tidak terbacanya data tersebut akibat kegagalan proses burning atau kerana kerosakan fizikal, boleh dilihat dari kepingan CD tersebut seperti apakah ada kotoran / goresan atau tidak, dan sekiranya tidak ada goresan, maka kemungkinan besar kegagalan membaca cd berlaku akibat kegagalan pada saat proses burning.

Oleh itu, sekiranya anda melakukan proses burning, adalah lebih baik diakhiri dengan opsyen verifikasi data (gambar 5) atau dengan software Nero CD Speed (gambar 1), yang juga bisa di download secara gratis dari http://www.nero.com atau http://www.cdspeed2000.com atau keduanya akan terinstall secara otomatis bila anda menginstall software Nero Burning ROM.


Gambar 1

Gambar 5. Hasil Scandisc Sebelum (kiri) dan Sesudah (kanan)

Sekarang bagaimana menyelamatkan data pada CD yang tergores? Lihat secara fizikal kepingan CD tersebut pastikan tidak ada kotoran pada permukaan bawahnya (bahagian sensitif, yang dibaca oleh optik CD-ROM). Bila ada kotoran atau goresan ringan bersihkan dengan cairan pembersih khusus untuk kepingan CD, yang dijual di pasaran.

Bila hal ini telah dilakukan dan kotoran serta goresan berkurang atau hilang, maka sudah dipastikan semua data dalam CD tersebut bisa diselamatkan 98%, 1% nya tergantung kualitas penulisan data tersebut ke CD dan 1% lagi kualitas error correction CD-ROM drive.

Gambar 2

Bagaimana bila goresan tersebut masih ada? Untuk melakukannya sangat memerlukan keterampilan, ketekunan, pengalaman dan beberapa peralatan serta bahan khusus. Alat tersebut adalah yang biasa dipakai untuk polish kereta, berupa kain pengelap dan pemolish kereta serta bahan yang dipakai adalah paste untuk polish kereta terutama yang baik dalam menghilangkan goresan (scratch) (gambar 2).

Namun jangan kuatir, anda tidak perlu berlatih berbulan bulan. Anda hanya perlu berlatih dengan mengorbankan 1 CD yang mempuya data yang sengaja digores. Beberapa perkara penting yang harus diperhatikan ialah :

  1. Backup seluruh data dalam CD yang masih terbaca dengan baik ke harddisk sebelum dipolish.
  2. Bersihkan optik CDROM dengan cd dan cairan pembersihnya jika diperlukan.
  3. Saat mempolish cd tidak menekan kain pengelap secara berlebihan.
  4. Hindari mempolish pada 1 lokasi, polish seluruh permukaan cd secara merata, agar tidak terbentuk cekungan.
  5. Usahakan permukaan yang dipolish selalu basah oleh bahan polish, lakukan secara intermittent (sebentar-sebentar) dengan maksud bahan tidak menguap kerana panas dari gesekan antara kain polish dengan permukaan CD.
  6. Setelah goresan berkurang cuba copy data-data yang tidak terbaca tadi ke hardisk.
  7. Setelah semua data-data terselamatkan, cek data-data tersebut dari file corrupt dengan membuka data-data tersebut. Bila OK,segera Backup ke cd yang baru.
  8. CD yang sudah dipoles jangan dibiarkan terlalu lama tidak dibackup, karena permukaan cd semakin tipis dan lebih mudah berjamur, atau bila tergores-gores lagi, kecil kemungkinan data akan terselamatkan.

Selamat Mencuba! Semoga artikel ini mampu menjadi salah satu solusi menyelamatkan data anda.

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

2 thoughts on “Tip Selamatkan Data Pada CD Rosak/Tergores

  • 21/11/2011 at 1:01 am
    Permalink

    urm sarankn software “badcopy pro”..boleh gunakan torrent untuk mendownload..
    telah mencuba restore atau recover data pada CD yang calar..PEACE ^^,

    Reply
  • 31/12/2009 at 1:29 am
    Permalink

    emm.. thanks for that info
    its works for me… done
    clockwheelblog.com/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*