Kisah Pelan Bangunan

Pelan rumahCerita ini dikatakan berlaku di sebuah pejabat Majlis Perbandaran di sebuah negeri pantai timur:

Kontraktor rumah     : Ambo nok mitak kelulusan buat rumoh, lagu mano  gak caro dia?
Pegawai Bangunan     : Lagu ni, mulo-mulo wat pele (pelan) dulu.
Kontraktor rumah     : Pele? Ambo ado doh!
Pegawai bangunan     : Mano? Kalu ado wat tubik lah, kawe nok tengok.

Kontraktor rumah     : Errrr! Tok leh! Tok Leh!
Pegawai Bangunan     : Bak po tok lehnyo!, cepatlah wat tubik!
Kontraktor rumah     : Kalu tok tengok tok leh ko?
Pegawai Bangunan    : Tok leh la!!! kawe nak luluh rano, kalu kawe tok tengok!
Kontraktor rumah     : Eh! Ambo ghoyat doh, ambo malu nak tunjok.
Pegawai Bangunan    : Malu bakpo pulak? Pah tu bawok pele wat gapo kalu tok sir tunjok?
Kontraktor rumah    : Ehhh! malulah nak tunjok , pele ambo kecik!
Pegawai Bangunan    : Laa! Kecik pun tok apo, kalu cukup syarat! Kalu tok tunjok, kawe nak sain luluh lagu mano?
Kontraktor rumah     : Nak wat tubik nak tunjok kat mano?, orghe ramai ni! Malu    ambo! Malu weh!
Pegawai bangunan   : La!, tok apo! Nak malu ko gapo! Wat tubik letak atas meja kaunter ni pun buleh! Cepatlah! kawe ado khijo lain lagi nih!     Sibuk   benar ni! Kena pehe la!
Kontraktor rumah     : Hoh! Ambo wak tubik dah ni ! Cepatla? tengok!

Pegawai Bangunan   : Laaa!(terkejut), buke pele ni!
Kontraktor rumah     : Tu la!, ambo ghoyak doh tadi kan? Pele ambo kecik! demo nok tengok jugak!
Pegawai Bangunan   : Laaaaaa! Buke pasal kecik besarnyo!, maksud kawe Pele Bangune (Pelan Bangunan).

Kontraktor rumah     : La! Ambo ingat pele nie! Kalu pele bangune, ado la dale beg nie! Tok ghoyak pun pele bangune!. Mano ambo tahu!
Pegawai Bangunan   : Kawe ingat demo pehe doh! Hok dok mari doh pun tok penah lagi jadi lagu nie! Demo dok mano?

Kontraktor rumah     : Gua Muse!

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

One thought on “Kisah Pelan Bangunan

  • 23/10/2009 at 10:06 am
    Permalink

    Ambo dengar doh citer ini…meme kelakarlah. Ambo raso ruangan Rehat Minda patut diperbanyakkan lagi artikel dia.
    Bulehkoh tok jogho?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*