Uji Minda – Untung RM1

Soalan uji minda kali ini amat simpel sekali. Soalan matematik bebudak darjah 4 pun boleh jawab. Soalannya macam ni:

Zali seorang budak yang miskin.. dia xde duit..tapi dia nak beli uniform sekolah.. tapi uniform tu harga RM50 sepasang. So dia pinjam dengan kawan dia Ali RM25 dan dengan Budin RM25.  Jadi la RM50.. Jadi dia pegi la nak beli baju tu kat supermarket.. masa dia pegi tu, dia tengok harga uniform tu tengah SALE dengan harga RM45.. dia bayar then dapat baki balik RM5. So dia bagi balik kat kawannya Ali RM1 dan Budin RM1 juga. Jadi, baki ada dgn dia tinggal RM3.. dia hutang kawan dia Ali RM24 dan Budin RM24 (sebab dah bagi balik RM1 tadi).. jadi hutang dia dgn member dia RM48.. dan kat dia ada RM3 sekarang. Bila tambah RM48+RM3=RM51; aik, kenapa boleh ada RM51, sedangkan dia pinjam RM50?? Dah untung RM1 ke? Macamana benda ni boleh berlaku? Tolong jawab….

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

One thought on “Uji Minda – Untung RM1

  • 08/07/2012 at 2:10 pm
    Permalink

    wow!!! pusat die arr… tk tau nk jwb ape…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*