Cara Kenali Barangan diPerbuat Daripada Kulit Babi

Sekarang ini terdapat pelbagai jenis barangan kulit seperti kasut, beg tangan dan sebagainya yang diperbuat daripada kulit babi. Biasanya barangan daripada kulit babi ini tidak semahal barangan yang diperbuat dari kulit binatang lain. Barangan kulit babi ini terdapat di mana-mana seperti di kompleks beli-belah atau barangan bundle yang diimport dari negara-negara lain seperti China, Filipina, Jepun, Korea mahu pun USA.

titik segitiga
Selaku umat Islam, kita sewajarnya lebih peka dan berhati-hati dalam membeli sesuatu barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Berikut adalah cara untuk mengenal pasti sesuatu barangan itu diperbuat daripada kulit babi:

  1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini amat jelas dan biasanya kita akan mendapati 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK membentuk segitiga. Cuba belek dan perhatikan dengan terperinci, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka MEMANG SAH, itu adalah kulit babi.  Jadi, anda seharusnya lebih berhati-hati apabila membeli barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Walaupun harganya mungkin lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti gambar di atas adalah petandanya.
  2. Harga barangan kulit babi ini biasanya lebih murah berbanding dengan barangan dibuat daripada kulit binatang lain.
  3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.
  4. Kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kulit babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.

contoh kulit babi

Bagaimana dengan anda? Adakah pernah anda terbeli barangan buatan daripada kulit babi ini seperti kasut, beg tangan, tali pinggang dan seumpamanya? Diharap kita lebih berhati-hati di masa akan datang. InsyaAllah, dengan izinnya, semoga kita sentiasa dilindungiNya

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

8 thoughts on “Cara Kenali Barangan diPerbuat Daripada Kulit Babi

  • 17/05/2013 at 1:49 pm
    Permalink

    assalamu’alaikum.. nak tanya… kalau ade 3 bintik2 sebaris, maksudnya diperbuat daripda kulit babi jugak ke?
    terima kasih..

    Reply
  • 09/06/2012 at 8:31 pm
    Permalink

    saya ada beli casing handset..tp ia berbintik 3 titik yang berbaris tp BUKAN corak segitiga. cth: 3 titik berbaris (…) . adakah ianya kulit babi? pless bagi penjelasan. terima kasih.

    Reply
    • 11/06/2012 at 10:41 am
      Permalink

      Kulit babi biasanya berntik 3 seperti yg terdapat pd gambar tu. Kalau pattern macam lain, rasanya bukan.

      Reply
  • 06/06/2012 at 9:00 pm
    Permalink

    boleh xperiksa kan gambar saya.,saya mahu tahu ia kulit babi atau tidak~

    Reply
  • 09/02/2012 at 10:12 pm
    Permalink

    baru mndgr penjelasan drpada prsiden ppim. titik2 tu, kalau secara sama sahaja bentuknya maka itu adalah sintetik manakala titik2 yg terdapat pada kulit tersebut kalau ianya secara rawak dan tidak sekata, maka ianya kulit babi. Perlu buat kerja lebih, bawalah kanta pembesar utk membelek barangan yg ingin dibeli. lihat, sekiranya terdapat liang2 roma, maka berhati2 la.

    Reply
    • 11/07/2011 at 6:08 pm
      Permalink

      Itu yang sepatutnya dilakukan oleh semua. Jgn pakai hentam je!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*