Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

Anda sudah tentu pernah dengar lagu tradisi Negeri Terengganu, Ulek Mayang. Lagu Ulek Mayang yang bermula sebagai kaedah perubatan tradisional menjadi identiti Terengganu kerana menjadi amalan masyarakat Melayu lama sejak beratus tahun lalu. Namun amalan itu dikatakan amalan khurafat kerana menggunakan khidmat makhluk halus atau pun jin dalam mengubati seseorang pesakit.

Sekarang Ulek Mayang hanya dikaitkan sebagai persembahan kesenian tradisional yang masih aktif berkembang beberapa lokasi di Terengganu seperti Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu. Persembahan Ulek Mayang ini dimainkan dengan menggunakan Mayang Pinang. Dipercayai Mayang Pinang membangkitkan semangat. Ketika persembahan ini berlangsung pemain diiringi dengan seloka dan pantun oleh rakan yang lain. Persembahan ini dimainkan secara beramai-ramai dengan membuat bulatan dan pemegang duduk di tengah-tengah. Tidak ada muzik yang mengiringi persembahan ini.

Lagu tradisional terengganu Ulek Mayang
Persembahan dan Tarian Ulek Mayang

Kini, Ulek Mayang hanya dipersembahkan sebagai hiburan semata-mata tanpa mencampur adukkan unsur khurafat dalam bacaan mantera. Malah, persembahan hanya berlangsung 10 minit berbanding antara 20 hingga 30 minit.

Ulek Mayang yang menampilkan persembahan tujuh puteri yang mengubati seorang lelaki yang terkena sampuk. Ada dua versi iaitu versi sekumpulan lelaki bermain sepak raga dan versi sekumpulan nelayan sebelum seorang daripada mereka terkena sampuk.

 

Sejarah Ulek Mayang

Mengikut catatan sejarah, tujuh puteri itu berasal dari Bukit Puteri yang sentiasa menjadi tumpuan orang kampung untuk meminta bantuan mengubati orang sakit melalui jampi, seru dan mantera. Ulek Mayang yang ada pada hari ini sudah mengalami perubahan termasuk menghapuskan unsur khurafat.

Kini, persembahan Ulek Mayang yang dimainkan sekadar untuk suka-suka saja, di mana ia melambangkan suatu pemujaan mendalam terhadap Tuan Puteri Tujuh beradik. Persembahan dimulakan dengan membaca doa dan membangkitkan asal Mayang. Mayang yang digunakan dalam persembahan ini diasap kemenyan dan disapu minyak kelapa terlebih dahulu.

Doa dan ‘bangkitan’ dilakukan untuk memohon perlindungan agar orang yang mengambil bahagian tidak ditimpa apa-apa kemalangan.

 

Lagu Ulek Mayang

ULIK MAYANG

Umbut mayang di umbut
Umbut dengan jala-jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya satu

Puteri satu berbaju serong
Puteri satu bersanggul sendeng
Puteri satu bersubang gading
Puteri satu berselendang kuning

Ulit mayang di umbut
Ulit dengan jala-jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggul sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning

Ulit mayang di umbut
Ulit dengan jala-jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya tiga

Ku tahu asal usul mu
Yang darat balik ke darat
Yang laut balik ke laut
Nasi kuning hamba sembahkan

Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala

 

Lagu dan Video Ulek Mayang

Ingin mendengar dan muat turun pelbagai versi lagu Ulek Mayang? Klik pada pautan di bawah untuk muat turun dan mendengarnya.

Lagu Asli Ulek Mayang – Versi Asal

Ulek Mayang Versi Ella

Ulek Mayang Versi Aishah

Ulek Mayang Versi Cromok

Ulek Mayang Versi Metallurgical

 

Untuk melihat persembahan tradisional Ulek Mayang, klik pada video youtube di bawah:

[vsw id=”NWxUv7bv2kg” source=”youtube” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

 

*Sumber: Dipetik dan diolah drp pebagai sumber termasuk Bintang Popular (Berita Minggu – 15 Februari 2009, oleh Suzan Ahmad)

Lain2 Artikel Menarik:

tokjogho

Mengapa Tok Jogho? Sebenarnya, Tok Jogho merupakan ketua dalam satu-satu persembahan Dikir Barat yang amat popular di Kelantan. Penggunaan nama Tok Jogho sebagai pentadbir laman web PanduanPercuma.info adalah berdasarkan fakta yang mana dalam setiap persembahan Dikir Barat, Tok Jogho merupakan nadi kepada keseluruhan persembahan di mana beliau perlu bijak mengatur kata-kata dan menyusun ayat agar persembahannya terserlah dan menarik, lain daripada yang lain. Itulah matlamat PanduanPercuma.info - ingin menjadi sebuah laman web berbahasa Melayu yang unik, penuh dengan maklumat dan informasi kepada semua.

13 thoughts on “Rahsia Di Sebalik Lagu Ulek Mayang

  • 31/07/2013 at 1:22 pm
    Permalink

    trima kasih atas info yang diberi….:)

    Reply
  • 23/07/2013 at 1:40 pm
    Permalink

    mcm mne nk cri lagu yg betol , dari puteri 1 sampai puteri 7 …

    Reply
  • 04/05/2013 at 2:04 pm
    Permalink

    takut jugak. hanya berdoa paa yang maha esa. allah .s.w.t

    Reply
  • 25/04/2013 at 9:13 pm
    Permalink

    apa hukum nyanyi lagu ni eh.:/

    Reply
  • 22/03/2013 at 11:02 pm
    Permalink

    saya kalau boleh nak jumpe puteri-puteri tu….saya suke mendalami hal-hal misteri cmni..

    Reply
  • 01/03/2013 at 3:31 pm
    Permalink

    huh..saya bace semua info hanya 4 puteri yg disebut…

    Reply
  • 01/03/2013 at 3:29 pm
    Permalink

    kenapa lagu ulek mayang hanya sebut 4 puteri kenapa x sampai 7..?

    Reply
  • 27/07/2012 at 10:23 am
    Permalink

    tumpang tanya..lirik lagu ni mmg asal drpd seorang bomoh tu ke..

    Reply
  • 17/06/2012 at 10:51 am
    Permalink

    ape kelebihan 7 tuan puteri ini…. nk tau sgt

    Reply
    • 19/06/2012 at 1:42 am
      Permalink

      x terfikir pulak saya pasal tu. Nanti kena cari info…

      Reply
  • 22/12/2011 at 10:30 pm
    Permalink

    lirik lagu y ad kt atas ngan lagu y dnyanyikan tu x same lah.. kt lirik lagu y d nyanyikn cume ad sebut putri 2,putri 4,putri 6 n 7 je,, mane putri1,3 n 5?? knp saya pnah dnga ad org ckp “jgn dtnya mana putri 1,3 n 5”?? teringin sngt na tw,,

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*